Ik ben nooit zo met de dood bezig geweest. Het leven is tenslotte veel te leuk. Maar toen ik op mijn 61e een reis naar Mongolië boekte en dagen lang te voet door de Gobiwoestijn liep was de dood onontkoombaar.
Niet dat ik voor mijn leven moest vrezen maar ik had nog nooit zoveel dierlijke kadavers of restanten daarvan in zo’n korte tijd gezien. Kadavers van meestal vee dat het niet redde in de droogte en de hitte.
De kadavers worden in no time door de gieren compleet schoon gegeten en wat rest zijn de botten van wat eens een vrolijk en vrij dierenleven was.
Maar nu in 2021, na een jaar leven met de beperkingen die de pandemie COVID 19 met zich brengt en het besef dat ik niet als een plantje mijn oude dag wens door te brengen, heeft mij in mijn hoofd teruggebracht naar die mooie Gobiwoestijn met haar schedels, heupbotten, wervels, ribben en hele verzamelingen losse botjes.
Tijd om daar maar eens een studie van te maken en dan met name van de vorm van die botten. Die zijn eenvoudig , licht en gecompliceerd tegelijk. Wondermooi eigenlijk. Onderdelen van een ooit eens compleet skelet. Nu fragmenten.
Fragmenten die allemaal bestaan uit zachte vormen, hol, bol, vlak, lang gerekt, compact, gebogen, getordeerd of afgerond.
Door de combinatie van vormen een onverwachte posities te geven, te spiegelen of verder te fragmenteren ontstaat ook een andere kijk op waar het ooit voor diende. De vorm prevaleert, niet de oorsprong. En zo krijgen de vormen een nieuw leven en zijn we opnieuw weg van de dood.
Inner Space
Omschrijving.
Flying-part
Omschrijving.
Vlaamse variant
Omschrijving.
Neckless
In de Gobiwoestijn, waar ik was tijdens mijn reis door Mongolië, werd ik geconfronteerd met de vele kadavers van vee die om een of andere reden het verblijf in de woestijn niet overleefden en door de vele gieren snel werden kaal gevreten zodat slechts de karkassen achterbleven.
Gek genoeg zijn het nu juist de botten van die karkassen die mij inspireerden tot het maken van de serie ‘Bones’. Neckless is een beeld uit die serie. Het betreft hier een nekwervel van, als ik juist ben geïnformeerd, een paard.
In Carrara, Italië heb ik dit beeld gemaakt uit Carraramarmer.
Azzano
Omschrijving.
Red Seaweed
Omschrijving.
Cave of Fantasy
Omschrijving.
Coroon
Omschrijving.
My body
Omschrijving.
Up to nowhere
In de Gobi woestijn, waar ik mij tijdens mijn reis door Mongolië bevond, werd ik geconfronteerd met de vele karkassen van vee die om de een of andere reden niet in de woestijn overleefden en door de vele gieren al snel kaal werden opgegeten zodat alleen de karkassen bleven achter. Grappig genoeg zijn het juist de botten van die karkassen die mij inspireerden tot het maken van de serie ‘Bones’. ‘Up to nowhere’ is een beeld uit die serie. Is het een fantasiebeen of de overblijfselen van een hoef op weg naar nergens?
Vaginale gedachte
Omschrijving.
Dead bird
Omschrijving.
Growing bone
De ontwikkelingen in de hedendaagse technologie en met name de geneeskunde gaan ongelofelijk snel. Wat er de laatste decennia is bereikt is al bijna niet te geloven.
Operaties met robots, geavanceerde medicamenten, orgaantransplantaties van varkenscellen geweekte ‘onderdelen’, nanotechnologie, enzovoorts.
Mensen zullen worden ontwikkeld, niet meer geboren.
Dit beeld geeft een zelf groeiend bot weer uit 1 van die ontwikkelde wezens die ook al weinig menselijks hebben zoals we ons zelf nu kennen.
Men heeft zo zijn eigen functie en vorm gegeven aan de dan levende wezens.
Nobody is perfect
Omschrijving.
Tale
Omschrijving.
Trojan horse
Omschrijving.
Seaweed
Omschrijving.
Jaw
Omschrijving.
Dans
Omschrijving.
On a walk
Omschrijving.
Sacred Fragment
Omschrijving.
There is always light
Omschrijving.
Hoektand
Omschrijving.
Bone
Omschrijving.
Winterlight
Omschrijving.
No Body
Omschrijving.
Your Body
Omschrijving.